logo
 

logo
logo


Оцінювання негативних побічних ефектів, спричинених антикорозійними профілактичними речовинами

НазваОцінювання негативних побічних ефектів, спричинених антикорозійними профілактичними речовинами
Назва англійськоюEstimation of negative side effects caused by the corrosion preventive compounds
АвториКарускевич М. В. Маслак Т. П. Линник О. І. Олексюк В. М.
Бібліографічний описОцінювання негативних побічних ефектів, спричинених антикорозійними профілактичними речовинами / Михайло Віталійович Карускевич, Татьяна Петрівна Маслак, Олена Іванівна Линник, Василь Миколайович Олексюк // Вісник ТНТУ, — Т. : ТНТУ, 2015 — Том 79. — № 3. — С. 39-46. — (Механіка та матеріалознавство).
Bibliographic description:Karuskevich M., Maslak T., Lynnyk O., Oleksiuk V. (2015) Otsiniuvannia nehatyvnykh pobichnykh efektiv, sprychynenykh antykoroziinymy profilaktychnymy rechovynamy [Estimation of negative side effects caused by the corrosion preventive compounds]. Bulletin of TNTU (Tern.), vol. 79, no 3, pp. 39-46 [in Ukrainian].
УДК:

620.179.6(045)

Ключові слова

конструкція літака
втома
корозія
профілактичні покриття
aircraft structures
fatigue
corrosion
preventive compounds

Представлено вимоги до процедури оцінювання негативних побічних ефектів, спричинених застосуванням антикорозійних сполук або інших поверхнево-активних речовин, які застосовуються в авіації. Показано, що негативний вплив на втому конструкцій літака має бути проаналізований на різних стадіях втоми та на різних масштабних рівнях. Розглянуто три аспекти загальної методології: вплив поверхнево-активних речовин на стадії зародження втомних тріщин, відомий як ефект Ребіндера; вплив поверхнево-активних речовин на швидкість розповсюдження втомних тріщин; зменшення втомної довговічності заклепкових з’єднань як результат зменшення сил тертя між листами обшивки. Показано, що всі ці підходи можуть бути об’єднані в одну загальну методологію сертифікації антикорозійних сполук.
Summary The paper presents requirements to procedure of examination of negative side effects caused by the corrosion preventive compounds or any surfactants used in aviation. It is shown that the negative influence on the fatigue of aircraft components should be analyzed on different stages of fatigue and at different scale level. Three aspects of the general methodology are discussed: influence of surfactants on initial stage of fatigue, known as the Rebinder effect, influence of the surfactants on crack propagation, and reduction of fatigue life of riveted joints as result of the reduction of friction between the sheets of skin. It is shown that all three approaches must be combined in one generalized methodology for the certification of corrosion preventive compounds.

ISSN:1727-7108
Перелік літератури

1. Karpenko, G.V. The Rebinder effect in corrosive and weak surface-active media / G.V.Karpenko, E.M.Gutman, I.I.Vasilenko//Fiziko-Khimicheskaya Mikhanika Materialov. – 1967. – V.3, № 5. – P. 523 – 532.
2. Karuskevich, M. Extrusion/intrusion structures as quantitative indicators of accumulated fatigue damage / O. Karuskevich, T. Maslak, S. Schepak. // International Journal of Fatigue. – 2012. – № 39. – P. 116 – 121.
3. Craig Purry, Alan Fien, Krishnakumar Shankar. The effect of corrosion preventative compound on fatigue crack growth properties of 2024-T351 aluminium alloys International Journal of Fatigue 25 (2003) 1175 – 1180.
4. O'Neill PH, Smith RJ. A short study of the effect of a penetrant oil on the fatigue life of a riveted joint. Farnborough, UK: Royal Aircraft Establishment, pp. 1305, 1973.
5. Schijve J, Jacobs FA, Tromp PJ. Effect on anticorrosion penetrant on the fatigue life in flight simulation tests of various riveted joints. NLR TR 77103. Amsterdam: National Aerospace Laboratory, 1977.
6. Dhamari RDA. The effects of water displacing corrosion preventatives on the fatigue behaviour of mechanically fastened aluminium joints. PhD thesis: Aerospace, Civil & Mechanical Engineering, Australian Defence Force Academy, UNSW, 2005.
7. Aditya Jaya, Ung Hing Tiong, Reza Mohammed, Cees Bil, Graham Clark. The influence of corrosion treatments on fatigue of aircraft structural joints, 27th international congress of the aeronautical sciences, 19 – 24 September 2010, Nice, France, pp.1 – 8.

References:

1. Karpenko, G.V. The Rebinder effect in corrosive and weak surface-active media, G.V.Karpenko, E.M.Gutman, I.I.Vasilenko//Fiziko-Khimicheskaya Mikhanika Materialov, 1967, V.3, No 5, P. 523 – 532.
2. Karuskevich, M. Extrusion/intrusion structures as quantitative indicators of accumulated fatigue damage, O. Karuskevich, T. Maslak, S. Schepak., International Journal of Fatigue, 2012, No 39, P. 116 – 121.
3. Craig Purry, Alan Fien, Krishnakumar Shankar. The effect of corrosion preventative compound on fatigue crack growth properties of 2024-T351 aluminium alloys International Journal of Fatigue 25 (2003) 1175 – 1180.
4. O'Neill PH, Smith RJ. A short study of the effect of a penetrant oil on the fatigue life of a riveted joint. Farnborough, UK: Royal Aircraft Establishment, pp. 1305, 1973.
5. Schijve J, Jacobs FA, Tromp PJ. Effect on anticorrosion penetrant on the fatigue life in flight simulation tests of various riveted joints. NLR TR 77103. Amsterdam: National Aerospace Laboratory, 1977.
6. Dhamari RDA. The effects of water displacing corrosion preventatives on the fatigue behaviour of mechanically fastened aluminium joints. PhD thesis: Aerospace, Civil & Mechanical Engineering, Australian Defence Force Academy, UNSW, 2005.
7. Aditya Jaya, Ung Hing Tiong, Reza Mohammed, Cees Bil, Graham Clark. The influence of corrosion treatments on fatigue of aircraft structural joints, 27th international congress of the aeronautical sciences, 19 – 24 September 2010, Nice, France, pp.1 – 8.

Завантажити

Всі права захищено © 2016. Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя.